DEUX BORDS 1993

Acier, résine, structure ventilée, mousse
H236/L640cm


La forme cylindrique de la sculpture résulte de la disposition verticale d’un ensemble de neuf anneaux de différents diamètres. Ils sont suspendus dans le vide, retenus au centre de l’espace par des câbles en acier ou par des sangles tendues aux murs de la salle d’exposition. Matériaux, dessins et assemblages les différencient : trois cercles en acier, quatre anneaux de formes complexes exécutés en résine moulée, huit matelas en mousse noire assemblés en rond avec des sangles, et une structure en plastique grise ventilée par un moteur logé à l’intérieur du boudin. Au toucher, on peut sentir l’air y circuler ; on entend un faible bourdonnement dû au souffle ; la sculpture vibre légèrement malgré la tension extrême de son système d’accrochage.

Two Edges 1993

Steel, resin, aerated plastic structure, foam, straps, cables

H236/L640cm
Collection : Case of the Deposits and Consignments, Paris.
Deposit : museum of modern art, Le Carré d’Art, Nîmes.

The cylindrical form of Two Edges stems from the vertical assembly of a series of nine circles of different sizes, different materials and drawings. The rings are suspended in mid-air, field in the centre of the space by steel cables, or by straps stretched to the four corners of the walls of the space containing them. Each ring should be seen as an independent part of a sculpture, which is added to the part situated above. The parts are differentiated by the materials with which they are made : resin, because it can be used to make round shapes, solid steel rings, black foam mattresses forming a circle, and last of all, the largest of them all is the one which is placed level with the onlooker’s chest, pushing him backwards. This is an aerated grey plastic structure (inside which a motor expels air so that the tube is being constantly inflated). If you touch the surface of the plastic, you can feel the air circulating, and a slight humming can be picked up, caused by the exhalation.